Thursday, December 27, 2012

perihal study!

"kata org bkerja, kerja tu lagi payah dari blaja. kata org blaja, blaja tu stress exam n assignment. kata org menganggur, ohh bila la nak dapat kerja..."

aku belajar tak la hebat mana pun. tak meletup mana sangat. mcm yg aku penah cerita dulu, ada org kita nampak dia relax je, blaja sikit pastu main, tido. tapi result gempak je. ada org study macam dah nak gila tapi result biasa2 je. ada org lalu cabaran yg sama dgn cara yg berlainan. ada yg perlu usaha yg banyak, ada yg perlu usaha yg sikit. tapi mcmana pun, kita menuju penghujung yg sama. semua org nak berjaya. kalau kita tak mampu, kita usaha lebih, akhirnya kita akan berjaya sama mcm org yg usaha sikit. so mungkin aku ni tergolong dalam kategori yg sederhana. biasa lah, kdg2 pegi kelas, aku pun tak tau fikiran aku ntah melayang tembus ke mana ntah. nak fokus tu bukan satu yg mudah. fokus 5 minit, menerawang 10 minit. fokus balik 5 minit, menerawang lagi 15 minit. tmbah lagi kalau tgh letih, mengantuk or lapar, haishhh..!
kenangan  pengorbanan belajar -
punch kertas, punch jari skali. bagus!

tapi bila aku smbung blaja buat acca ni, aku rasa kan sedikit perubahan dalam cara aku belajar. aku dah lebih menumpukan pada pembelajaran yg berkualiti. cewahh.. yelah kau, kalau still nak sama kan dengan dulu, susah la nak survive. benda makin lama, makin naik level, makin susah. kene usaha lebih. masa ni baru aku boleh menghadap buku dgn bersungguh2. kalau dulu masa degree banyak sangat group discussion, assignment, kerja2 luar itu ini sana sini. sekarang masa acca takde dah itu semua. mmg aku taruk diri aku kt ceruk library dari pagi smpai ke malam.

bila aku dah start tukar cara dan waktu belajar aku, secara tak langsung aku pun tukar cara tido, cara hidup aku. aku bangun seawal 3 atau 4 pagi. bangun solat, tahajjud, n study sementara tunggu subuh. bangun awal pagi sgt best sbb terasa sgt segar. study dlm suasana yang aman sbb org lain semua tido lagi. sunyi, sejuk, nyaman, damai! jadi kitaran hidup akan menukarkn body clock sbb dah guna tenaga seawal 4 pagi, jadi petang aku dah letih. balik makan, mandi, solat, dalam pukul 9 selalunya aku dah selamat tumbang atas katil. tido awal, bangun awal. talking about duration of time, its actually slightly the same, but talking about quality, it makes a huge different. mengisi hari, mengisi hati, mengisi jiwa. bangun awal, kita berpeluang buat tahajjud. aku akui dulu aku pun takde la mengejar tahajjud sangat, tapi hati aku agak terkesan daripada ayat 1-8 dari Surah Al-Muzzammil.

 Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
(1) wahai orang yang berselimut!. (2) bangunlah untuk solat Tahajjud pada waktu malam, kecuali sebahagian kecil. (3) iaitu separuh dari waktu malam, atau kurang sedikit dari separuh itu. (4) atau lebih dari seperdua itu, dan bacalah Al-Quran dengan tartil. (5) sesungguhnya Kami akan menurunkan perkataan yang berat kepadamu. (6) sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa), dan (bacaan di waktu itu) lebih berkesan. (7) sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan2 yang panjang. (8) dan sebutlah nama Tuhanmu dan beribadatlah kepadaNya dengan sepenuh hati.

meja study persendirian

exam mode switched on!
terabur semua bnda. terpaksa menyelam nak cari barang
aku mmg suka study kt library sbb kt situ sejuk sikit, selesa nak study. kt bilik panas ketung amat. kira nya library tu aku boleh bagi taraf 4stars la. tapi sekarang kurang sikit sbb restriction terhadap penyeludupan makanan bertambah ketat. so mcm boring pulak study takde makanan. huhuuu.. but think from the bright side, ia mungkin boleh bantu mengurangkan kadar pengembungan pipi dan perut aku. sigh!

walaupun aku taruk diri kt ceruk library pagi smpai malam, tapi takde la lekat sangat pun. aku bukan nya robot. so kadang2 aku pegi keluar, amik angin jap, pegi makan, solat, main fb, kadang2 tido jugak sekejap2 kt meja library tu. hahahaha.. tapi takpe la. aku rasa puas hati sebab aku tau aku tak bazirkan masa tu sia2. apa yg aku buat, walaupun aku tido, adalah sebab aku nak dapatkn otak yg lebih segar lepas tu. menjelas study leave, pencerukkan diri aku di library akan di extend sehingga lewat malam. ada jgk masa nya aku dan kwn2 tido brmalam kt library. al maklum lah, library 24hours. hehee.. susun kerusi rapat2, tido la kt situ. subuh baru balik, mandi rehat kejap. lepas breakfast naik library smula. suasana pemandangan mcmni mmg biasa boleh tgk kt sekitar library bila menjelang exam. mmg ramai berkampung bermalam kt library tu. nasib baik admin library tak charge sewa tapak semalaman. kikikiii..

pencerukan diri di sudut library

bila aku balik, biasa nya akan ada ayat2 lazim dari member yang berbunyi "waaaaa.. lambat balik, mesti dah banyak habis study kan? mesti dah terror ni!'' hahaha.. aku mmg berbulu sikit dgn ayat lazim ni. belajar mana pernah habis la. kalau aku cakap aku tido korng kata aku tipu pulak. lama2 aku jadi lali. suka hati korng la nak cakap apa. asalkan aku tau apa aku buat, asalkan Tuhan berkat, insyaAllah.

again, think from the bright side. sebenarnya kita tak perlu pun berdolak dalih dgn org mcmni bila kita diajukan soalan lazim begini. ni mainan psychology. samada belajar banyak ke belajar sikit ke tido ke. apa yg penting, kita dah usaha utk belajar. walaupun ada masanya mood kita swing tak berapa nak bagus, belajar tak mampu nak absorb terlalu banyak, but at least we've tried. so, ucapkan saja la syukur Alhamdulillah, setakat apa yg dah belajar harini. hari esok kita sambung belajar lagi.. kalau kita duk argue "eh mana ada, tak banyak pun la study. eh mana ada, tak study pun la tadi. eh mana ada, itu ini itu ini...." tak bersyukur, kang kalau Tuhan tak berkat, Dia tarik balik apa yg kita dah belajar tu, sia2 je.

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu kufur (nikmat), maka pasti azabKu amatlah berat.                        (Surah Ibrahim, ayat 7) 

Sunday, December 16, 2012

Batu Maloi Caving Expedition

Assalamualaikum, hai :)

yeay, da habis exam yeay!! so kita celebrate di Gua Batu Maloi. hahaha.. lepas gian selepas 6 tahun. first time aku datang masa aku form 5 dulu sebelum spm, pegi dgn cekgu. skang dah habis diploma, dah habis degree, dah habis exam acca, kini......
"MALOI, AKU DATANG!!"
ceeewaaahhhh~ hahaha puiii sgt

ok, how should i start this? im so excited! fuhh.. one word to describe  this place - AWESOME! seriously. kalau tak takkan aku nak dtg lagi kan. hehee.. ok, we start from here. 


shah alam. 6.00am, 15dec2012 - pick up kawan2 yg masih di s.alam, gerak ke tampin. singgah sekejap kt r&r seremban to have some heavy breakfast. jumpa dgn 1 geng lagi kt sana. they are having their breakfast too. then after breakfast we proceed the journey until exit tol simpang ampat alor gajah. 830am, uncle nazri, the guider waited there to pick us up.

uncle nazri pick up kami di tol simpang ampat alor gajah
lepas dah berkumpul semua kt situ, uncle nazri lead the way to our destination, Gua Batu Maloi. around 9am kteorg dah smpai kt situ. uncle nazri bg short briefing. cite sejarah skit sblum kteorg mulakan caving expedition. katanya tempat ni asalnya adalah gabungan daripada gua batu dan sebuah batu besar yg di namakan sbg batu maloi. gua batu tu bukan gua batu biasa. dia mcm timbunan bongkah batu besar2. air dari gunung dato, gunung tampin, gunung apa tah lagi area situ, akan merge dan mengalir dalam gua batu maloi ni, celah2 timbunan batu besar tu. so kita akan berjalan masuk, menyelit, menyelam, di celah batu2 dan air tu. the water is not just cold, its chill!

sesampainya kami di perkarangan tanah lapang depan gua batu maloi
short briefing by uncle nazri
barisan juru pandu yg byk berkorban. haha
haaaa, mmg guna segala kaki tangan ketahanan fizikal mental semua. mmg basah lencun la. haru jgk la bila tiba2 ada member yg tercabut tapak kasut nye. mula2 kiteorg cuba la sedaya upaya, ikat kasut dan tapak tu dgn tali kasut, bertahan sekejap dan tercabut balik. kteorg balut 'mulut' kasut tu dgn glove, bertahan sekejap dan tercabut balik, betapa lah kuatnya arus air dlm tu. akhirnya dah mmg tak dpt selamat dah, wasalam je la kasut tu. hehehe.. nasib baik ada jurupandu yg baik hati korbankn kasut nya utk member tu. walaupun kasut tu agak besar, layan je la drpd takde lngsung kan. so jurupandu tu lah yg berkaki ayam. tapi takpe, dorng expert, steady! hehe.. ada jgk yg duk sarung kan stokin kat 'mulut' kasut. takut trcabut punya pasal. kasut pakai stokin. mcm2 fesyen kasut kt situ. hahaha. 

tempat ni nama nya 'grand hall inside the cave'!
landing sikitt..
dlm gua ni, ada 24 checkpoints. smpai hujung checkpoint ke 24, kita akan jumpa air terjun. air terjun tu mcm meraikan kejayaan kteorg la. so boleh enjoyyy~ mmg best. duduk bawah curahan air terjun yg punye deras tu mmg sedap la. mcm kene urut belakang badan yg dah sengal2 dek ekspedisi tu. mmg terbaik, kalah kerusi urut ogawa. hehe.. tapi insiden blum habis tau, smpai kt air terjun ada pulak yg jatuh cermin mata, kene pulak la mnyelam dlm air utk cari balik, nasib baik belum dibawa arus. dapat selamat, alhamdulillah.. 

end of the 24th checkpoint. terbaekk punyee! :D
kepenatan, keletihan, tersadai dan hanyut. wohohoo :p
habis main air kt situ, kteorg turun lalu jungle track pulak. sebelum smpai bawah, kteorg jumpa sebuah batu besar. batu tu la yg di namakan batu maloi. ada mitos disebalik cerita batu maloi ni. mitos disebalik nama maloi tu sendiri. 

jalan pulang melalui jungle track
batu maloi
tarzan batu maloi :p
mcm biasa, keluar masuk hutan tak heran la kalau kene gigit pacat kan. uncle nazri ajar kn satu ilmu yg agak berguna. cara utk hentikan darah kesan gigitan pacat tu. petua nya guna daun hutan jugak. ada yg panggil daun jepun, ada yg panggil daun kapal terbang. uncle nazri kata, daun ni berguna utk bantu hentikan darah drpd luka2 kecil, bukan stakat utk kesan pacat je. insyaAllah dlm masa beberapa minit, darah akan berhenti. 

daun pokok kapal terbang @ pokok jepun
habis turun tu, uncle nazri dah sediakan lunch utk kteorg. haaa yg ni gamba tak sempat snap sbb semua dah kelaparan tahap giga, baca doa, belasah terus smpai kenyang. hehehe.. lepas makan baru pakat tukar baju yg basah. dah agak bersih semua, kteorg minta uncle nazri tunjukkn jalan ke masjid utk solat. around 4pm, kteorg dah ready nk gerak balik kl.
selepas solat
di perkarangan masjid
 Alhamdulillah, everything went smoothly. walaupun mula nya ada yg pegi dlm keadaan paksa rela, but at the end semua puas hati, semua seronok, mmg berbaloi. anyway, ekspedisi ni bukan semata2 suka2 je ye. ada bnda yg boleh kita belajar dari sini. semua peserta, lain2 background melalui cabaran rintangan yg sama sepanjang ekspedisi ni. tapi ada org melaluinya dgn mudah, ada yg lalu dgn susah payah. walaupun cabaran nya sama. mcm jugak kita belajar or bekerja. ada org kita nampak dia relax je, blaja sikit pastu main, tido. tapi result gempak je. ada org study macam dah nk gila tapi result biasa2 je. ada org lalu cabaran yg sama dgn cara yg berlainan. ada yg perlu usaha yg banyak, ada yg perlu usaha yg sikit. tapi mcmana pun, kita menuju penghujung yg sama. semua org nak berjaya. kalau kita tak mampu, kita usaha lebih, akhirnya kita akan berjaya sama mcm org yg usaha sikit. org yg usaha sikit pulak jgn sombong jgn riak, tunggu dan tolong org yg lemah. sbb kita tak selalu ada kt atas. ada part, ada masa nya org tu pun ada kelemahan kt tempat lain. so jgn berhenti berharap. Allah kan Maha Adil :)
"dan Kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya, dan pada Kami ada suatu catatan yang menuturkan dengan sebenarnya, dan mereka tidak dizalimi (dirugikan)"                                      [Surah Al-Mu'minum, ayat 62]
experience ni susah nk cerita dgn kata2. dia kene pegi dan rasa sendiri, baru tau best ke tak. insyaAllah mmg best tau, seriously. kteorg nak pegi lagiiiii!!! wohoooo~ 

Wednesday, October 31, 2012

Saturday, October 27, 2012

tauhu sumbat goreng

tauhu sumbat goreng ni di inspirasikn oleh 'tauhu ting ting' masa aku berada di bandung tahun lepas. aku dan kakak mmg suka makan tauhu, jadi kami beli tauhu tu sebagai makanan sampingan. hasil dari usaha memperkenalkan tauhu sebagai antara makanan yg enak kepada kawan2 kakak yg ikut ke bandung tu, akhirnya mereka pun daripada tak suka tauhu, jadi makan jugak tauhu sumbat tu sbb mmg sedap. dan, siapa sangka.. keesokkan harini kami pegi semula ke area food court tu hanya semata2 mencari 'tauhu ting ting' dan ia mnjadi makanan utama kami malam tu. tak makan bnda lain dah, hanya tauhu. hehehe.. so bagi mengenang keenakan 'tauhu ting ting', aku try buat sndiri la kt rumah sempena bulan puasa baru ni.. and here's the simple recipe.. have a try!



bahan-bahan:
5 biji tauhu (belah dua)
3 ulas bawang putih, setengah biji bawang besar (tumbuk/cincang)
setengah bungkus ayam kisar
serbuk lada hitam & lada sulah
garam secukup rasa
daun sup (dipotong halus)
2 biji telur ayam (dipukul)
minyak utk gorengan

cara-cara:
1)   goreng tauhu yang dah dibelah dua tu dalam minyak panas. agak2 sampai dah separa masak. sejukkan dan keluarkan isi tauhu perlahan2, biar tinggal kelonsong kulit tauhu je. boleh korek isi nya dengan pisau atau sudu. mana2 yg selesa dan selamat lah
2)   tumiskan bawang putih n bawang besar yg dah di tumbuk/cincang dalam minyak. bila dah naik bau, masukkan ayam kisar tu. isi tauhu yg dah dikorek tadi boleh jugak di campurkan dalam gorengan ni bagi mengelakkan pembaziran, ikut suka. masukkan jugak garam, serbuk lada hitam n lada sulah secukupnya
3)   dah agak2 elok masak inti ayam kisar goreng tu, sumbat kn dalam kelonsong kulit tauhu yg dah dikorek kosong tadi, mampatkan supaya tak terburai
4)   celupkan belahan atas tauhu yg dah disumbat isi tu kedalam telur yang dah dipukul. tak perlu celup terlalu lama dan terlalu hebat sbb takut inti tu terburai dalam bancuhan telur. cukup sekadar jadi 'gam' utk sumbatan tu. then boleh la goreng smpai warna jadi cantik keemasan.
5)   dah siap, boleh makan dgn sos atau begitu saje.. jgn lupa baca Bismillah :)

IAS 69: Accounting for Girlfriends

i accidentally found this hilarious miserable standard as i browsed through the acca forum on opentuition. this is critically insane but the truth is, yeap.. accountants keep playing with definitions, criteria, recognition, disclosure and what not bla3.. i remembered a discussion i'd joined in an accounting seminar, they said accountants used to argue over a simple tiny things, even on the definition and classification of biscuit and chocolate.. oh yeah.. what a boring life isn't it. well, enjoy! :D




IAS 69: Accounting for Girlfriends

OBJECTIVE:
The objective of IAS 69 is to prescribe the accounting treatment for girlfriends. The principal issues are the timing of recognition of a female friend as a girlfriend, the number of days the relationship can be carried on and any write down in this romantic relationship. It also provides guidance on the methods to be employed to make girlfriend.

SCOPE:
This IAS applies to all girlfriends except those whose father, brother, ex-boyfriends or prospective boyfriends are working in police, army, intelligence agencies or political organizations or six feet tall, have muscular body and know kung fu, judo or any other marshal art.

DEFINITIONS:
The following terms are used in this Standard with the meanings specified:

LOVE is a serious mental disease, mostly found in old Indian movies, dramas and Shakespearean literature.
FLIRTING is the modern form of love; this disease came from Hollywood movies, new Indian movies, internet, mobile phones, and English literature.
MARRIAGE is a long term liability as a result of PAST events that is expected to be settled by increasing the population, decreasing the health and money.
GIRL FRIEND is a current asset as a result of past efforts and events that is probable to generate future dates, physical contact and gifts. If not properly handled may become long-term liability i.e. wife.
BOYFRIEND-SPECIFIC VALUE is the present value of the future dates that a boyfriend expects to realize from continuing use of the girlfriend over its useful life and from its disposal to his another friend at the end of the flirting term.
FLIRTING TERM is the higher of the following:
-from your first conversation till the time the girlfriend father catches you
-from the time of your first date till your girlfriend get married with another person ,in which case she will become your ex-girlfriend
-from the time of your first date till you get married with your girlfriend, afterward it will become a suffering term.

RECOGNITION
A girl shall be recognized as a girl friend if, and only if:
(a) it is probable that future physical benefits associated with the girlfriend will flow to the boyfriend,
(b) no possibility of girlfriend becoming a long term liability (wife) exists and
(c) the expenditures to be incurred (e.g. in respect of gifts, cards etc ) can be measured reliably Female Cousins, younger sisters, and other female friends associated with the girlfriend should not be recognized. However, beautiful and bold ones should be declared in the flirting statement if and only if it is probable that they are expected to result in prospective girlfriends.

MEASUREMENT OF USEFUL LIFE OF GIRLFRIEND
All the following factors shall be considered in determining the useful life of a girlfriend:
(a) Expected “usage” of the girlfriend.
(b) Expected “physical” wear and tear, which depends on “operational” factors such as the number of “shifts” the girlfriend is to be used.
(c) Technical or commercial obsolescence arising from changes in fashion or “service output” of the girlfriend.
(d) “Legal” or similar limits on the “use” of the girlfriend.

DERECOGNITION

The girlfriend shall be derecognized:

1. at the end of the useful life of girlfriend or flirting term whichever is earlier,
2. when no future benefits are expected from her or her disposal or 3.
3. when remote possibility of girlfriend becoming long term liability occurs.

DISCLOSURE

The flirting statement shall disclose, for each “class” of girlfriend:
a) Total number of girlfriends with:
-age of girlfriend
-complexion, face cut
-the useful life of each girlfriend
-email address, residential address and mobile no. of each girlfriend
-any “special” benefits that may have been derived from the girlfriend
b) A reliable estimate of the boyfriend regarding no. of expected girlfriends for each class of girlfriend.
c) A reliable estimate of the expenditures to be incurred (e.g. in respect of gifts, cards etc) for each class of girlfriend.

And we will send you a copy of a disclaimer.

SOURCE: Accountancy Students (United Kingdom) and AccountacySA (may 2009, issue)

Wednesday, October 24, 2012

my second own sewn baju kurung

hai hai.. hehe, aku rasa sangat teruja tengok hasil karya jahitan aku. wehee haruslah rasa terharu dan kagum dgn diri sndiri sbb tak percaya akhirnya terhasil jugak sepasang baju kurung buatan tangan aku sndiri. walaupun amik masa agak berbulan nk siapkan sepasang baju, kisah apa kan. orang baru belajar mmg la bertatih dulu. hehehe..

antara faktor susahnya proses nk menjahit ni ialah kerana kekangan masa. aku tak banyak cuti panjang, mak pulak kerja shift. so susah nak ada masa bersama yg boleh guna utk belajar jahit dari mak. mak mmg la pndai jahit, siap mak penah bukak kedai jahit dulu masa zaman aku skola rendah. tapi anak2 mak sorang pun takde yg pndai jahit. dari kecik aku try jugak jahit simple2 pakai tangan, takut woo nk guna mesin jahit sbb mesin tu run laju sangat je rasa. hmmmm mesin yg laju ke aku yg lembab? hahaha..

kesedaran aku mula datang utk belajar mnjahit bila mengenangkan kos upah jahit baju yg makin meningkat skang. blum masuk kos kain yg dah bermacam2 fesyen, bermacam2 gaya skang ni. mmg la tak di nafikan aku mmg tak pndai la kalau bab nk buat baju fesyen bagai2 tu. tapi at least kalau reti jahit baju kurung pun kira mcm dah besar rahmat la sbb aku mmg suka pakai baju kurung. so berguna jgk la hasilnya sbb tiap2 hari aku akan pakai baju kurung jugak. untung jimat la, hehehe..

first baju yg aku jahit warna hijau putih. aku beli kain tu sendiri kt kelantan masa ikut abah pegi kerja kt sana dua tahun lepas kot. abah kerja, aku merayap mnghabiskan duit, mmg bagus. hahaha.. tapi baju tu mcm tak brapa kemas sangat aku buat sbb first time kan, pakai buat ikut suka je. second time ni aku jahit kain yg aku beli sndiri jugak. beli kt bandung hujung tahun lepas. asalnya beli kain ni sbb kawan kirim, tp bila balik malaysia dia tanak pulak, mungkin design tak kena dgn pilihan dia kot. tp aku tak kisah, aku boleh je amik buat pakai sndiri, takde hal. so aku bawak balik kain tu dan belajar gunting dan mnjahit. hehehe.. first phase dalam proses ni ialah bersilat lepat menggunting kain.. aku main tekap plan guna baju yg sedia ada je. mudah dan berkesan, hehehe

bersilat lepat woo nk menggunting kain ni
dan setelah lebih kurang sebulan tertangguh sebab kekangan waktu, akhirnya siap jugak la baju kurung pahang aku ni. dah ok skit menjahit guna mesin tapi still blum mahir control mesin bila handle dgn kain yg agak licin. kain cotton ok lagi, dia tak gerak2 sangat. tapi aku buat part baju je la. part kain tu mak tolong buat sbb aku mengada request nak kain lipat depan tapi hampeh tak reti buat. daripada rupa jadi kain batik, adalah lebih baik aku outsource je kt mak. kehkehkeh..

tadaaa~ da siap pun! hoyeee :)
oh ye. selain baju, aku pernah blaja jahit langsir utk rumah kak iejah masa dia baru pindah dulu.. jahit langsir straight cut je, so aku berani la nk mencuba. tapi susah jugak la sbb langsir kain jenis licin tu, payah nak handle. asal tak kemas, tetas n jahit smula. tp takpe, aku nk jugak try jahit langsir tu sebagai karya buah tangan aku utk rumah kak iejah. cantik buruk tu belakang kira, orang baru belajar ni, jgn nk banyak songeh. hehe tapi Alhamdulillah nampak elok, smpai skang masih trgantung kt tingkap rumah dia. bangga kejap hahaha.. so kalau ada org nak tempah jahit kt aku lepas ni, aku amik tempah siap dlm masa 6 tahun la kot. wehehehee~ :p

Monday, October 22, 2012

redah dalam redha

memandu dalam gelap malam bersama hujan lebat membuatkn aku terasa susah nak pandang jalan yg jadi kabur, dengan cahaya lampu yg menyilaukan. aku jadi terfikir, sebenarnya dah banyak dugaan yg kita lalui dlm hidup ni. tapi dugaan ujian tu bukan sentiasa. ia berkala. datang dan pergi. mcm hujan. datang nya tak kita duga. walaupun kita tau hujan tu boleh turun, dan mungkin turun. tapi kita tak tau bila dan banyak mana, waktu kita tengah buat apa, waktu kita dah sediakan payung ke tak, waktu kita ada tmpt berlindung ke tak. sbb ia antara rahsia Tuhan. kita merancang, kita bersedia tapi kita tak boleh mnghalang bila ia nk datang. mcmtu jgk dugaan dan ujian. hujan tu gambaran nya dalam sebuah kehidupan.

tiba2 aku berfikir, aku ada pilihan. boleh saja aku patah balik rumah dan tak perlu meneruskan perjalanan pulang ke shah alam. tapi utk meneruskan jalan kejayaan, aku harus ke shah alam. boleh saja aku patah balik dan bergerak ke shah alam esok pagi. tapi aku tak tau apa pulak dugaan utk esok pagi. mungkin saja hujan lebih lebat, mungkin jalan sesak, mungkin sakit perut, mungkin mengantuk teramat, mungkin macam2. kita merancang, Tuhan menentukan. jadi utk berjaya, kita perlu berani.
redah dalam redha. 

redha apa? redha siapa?

hmm... redha tu resipi utama dalam kehidupan. tanpa redha, hidup gelisah tak menentu. banyak perkara dalam hidup kita adalah pilihan yg perlukan critical judgement tentang mana yg baik, mana yg buruk. tapi Tuhan tu Maha Pemurah. Dia datang kan ujian dan pilihan bukan saja2. siap sekali package dgn manual & guidelines lagi. iaitu Al-Quran sunnah dan panduan syariat. hah, tak cukup lagi? nanti dulu. bukan tu saja, Tuhan kan Pemurah, dah siap package tu, Dia tambah lagi combo dgn akal fikiran yang sihat. jadi, dah cukup elok kot utk kita buat pilihan, kan? kan? ;)

apa kaitan hujan lebat, pilihan, redah, redha, dan package combo ni?
hmm.. jangan tak sedar. jangan consider semua tu in isolation. mmg kita selalu hadap mcm2 ujian, dan kita punya mcm2 pilihan, tapi sedarkah kita selama bertahun2 kita menumpang hidup dan menghirup udara Allah ni, adakah pilihan yang kita amik termasuk dalam redha Allah? sekecil2 ujian, sekecil2 pilihan, semua nya patut kita sandarkan demi mncari keredhaan Allah. baru lah hidup ni terasa indah dan mudah :) 

bukan kita tak tahu, tapi kita mmg selalu lupa. bila kita dalam susah, kita stress, kita lupa tujuan asal hidup, kita lupa mcmana cara terbaik dan pilihan terbaik dalam bnyak2 pilihan tu. ye, hidup mmg pilihan, cuma mati bukan pilihan. cuba sandarkan setiap apa yang kita lakukan pada mencari sumber keredhaan Tuhan. 

contoh paling mudah dan paling dekat, kita sentiasa ada pilihan utk tentukan pakaian kita, menutup atau mendedahkan aurat. tapi kita tak sepatutnya lupa, tubuh badan kita bukan sepenuhnya milik kita, ia hak dan amanah Tuhan utk uji sebaik mana kita uruskan amanah tu. nak keluar rumah, duduk depan cermin, tgk diri sndiri, tanya pada diri, adakah Allah redha aku pakai mcmni? nk tido 24 jam, melepak tak tentu arah, tnya dulu pada diri, adakah Allah redha aku habiskan masa yg dianugerahkan mcmni? nak mengutuk mengumpat, tnya pada diri, adakah Allah redha perbuatan aku atas mulut yg Dia pinjamkan. redha tu berpaksi pada suruhan dan larangan Allah, mmg panjang lah kalau kita nak ulas sebab musabab Allah jadikan pnduan suruhan dan larangan tu kan. apa yg pasti semua tu mmg ada hikmah dan kebaikan nya. yakin je pada Allah, insyaAllah semua akan selamat dan molek2 belaka. huhu

naahhh... chceklist sebelum keluar rumah :)
as for me, aku cuba mencari redha Ilahi dalam setiap yang aku lakukan. biarpun susah, susah tu sementara je, sbb susah tu di dunia. akhirat tu kekal, insyaAllah balasan yg baik tu berkekalan. aku mencari redha dalam setiap ujian yang menuntut aku mmbuat pilihan. pelbagai pilihan tentang kehidupan. tapi mati bukan pilihan, kerana itu ketentuan. aku tak boleh jamin waktu dan cara aku mati, tapi aku berharap aku mati dalam keadaan baik dan tak menyusahkan org serta tetap dalam redha Ilahi. hidup dan mati kerana Allah..

fuuuuu.. jauh aku berfikir, dah nak masuk tol rawang dah pun, tapi hujan lebat masih belum berhenti. tetibe ada sebuah kereta depan traffic light, tanak gerak walaupun lampu dah hijau. aku jadi pelik. kereta tu cuba masuk laluan sebelah, sedangkan aku tak nampak ada apa2 kayu, kotak, kucing, nasik lemak atau apa2 halangan kt depan kereta tu yg menyebabkan dia tak boleh kedepan dan 'terpaksa' masuk laluan sebelah. waktu tu aku rasa macam "whatt??.." errmmm, ok relax, adakah Allah redha kalau aku membebel tentang perilaku tah hape2 kereta tu? hmm, rasa nya kalau diamkan saja pun elok, bukan masalah besar sangat pun kan. bukan kan hidup lebih indah. relax sudah. hehehehe :)

dan melepasi tol rawang, aku pun meneruskan perjalanan yg agak perlahan dek kerana pandangan yg semakin kabur, mcm org tua. hohooo.. masuk highway guthrie, tetibe nampak jalan macam elok molek tak basah. eh, sini tak hujan la.. hebat kuasa Tuhan, dia yang mentadbir semua kejadian alam, di langit dan di bumi. 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Mahasuci Allah yang menguasai segala kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. yang menciptakan mati dan hidup utk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun.