Wednesday, March 6, 2013

failure

"how many failure have you ever encountered in your life so far?"

Fail exam
masa undergraduates macam sangat rare lah kan kalau nak fail. slalu pass dgn jaya je. tp bila dah buat acca ni, mcm semput2 pulak nak pass. haishhh laa. separuh nyawa berusaha tanak fail, tapi apakan daya. sabo je lah. mula2 first semester, amik 'Corporate Governance & Ethics' (P1) & 'Corporate Reporting - International' (P2). aku rasa P2 was like killing me softly each day! its really tough, man. menjelang nak exam, aku ditugaskan oleh puan emak utk teman kakak aku ke Bandung. sanggup aku hangkut semua nota2 aku terbang sekali ke sana. member2 kata aku 'study leave di perantauan'.. cecewahh.. study kt airport, study kt dlm aeroplane. kenangan. tapi suatu yang tak terjangka, P2 aku pass, P1 pulak yang fail tetibe. tapi waktu tu aku tak rasa frust sgt, sbb aku terlalu bersyukur dgn lulus nya P2. at least aku tak terbunuh dgn paper yg gila membunuh tu. dan aku tak perlu susah payah repeat P2. so second semester aku repeat P1, and took another 2 new subjects, 'Business Analysis' (P3) and 'Advance Audit & Assurance' (P7). sadly, waktu tu majority of students failed both paper dgn jayanya. termasuk lah aku. aku pass P1, failed P3 and P7. apo nak buek, nanes2 la jugak. sedey wuu.. bertungkus lumus blaja, stay up, berkampung kt library, tapi fail. third sem, repeat lagi P3, P7 and took new subject 'Advance Performance Management' (P5). kali ni, pass P3, alhamdulillah. but failed P5 & P7. markah sipi2 nak lulus, tapi acca mmg takde nak consider la sedekah 2,3 bijik markah nk tolong bg lulus. harapan saje la. kali ni aku dah takde nak nangis2 dah. kata org, dah lali.. standard lah buat acca, mmg fail tu jadi mcm lauk dah. but despite of all those failure, i never regard myself as a loser. i know perfectly that every disappointment and demotivation will drive us to even bigger failure. there are so many people pass the paper with 50% marks, and so many people fail the paper with 49% marks. how can you actually differentiate the winner and the loser with just 1%? i don't think it's fair enough. maybe it's just a luck. aku salute senior2 yg dah repeat the same paper almost 10 times! gila tak. tak terjangkau dek akal ku mcmana begitu tabah nya mereka. but i strongly believed, someday, somehow, everyone will achieve success in different ways, so long as they put their effort in it. insyaAllah. never lose hope, keep faith!
Article: ACCA exam retakes: you never plan to fail an exam but what if it actually happens

Fail interview
ini lagi satu mcm 'wuwuwuuuuu T_T'. i got my very first job interview perfectly a month after my last exam paper. i really have no idea about any tips for job interview. and aku tak brapa nak ready jugak waktu tu. and yes, i failed the interview! mula2 aku rasa down jugak lah sbb rasa mcm aku telah melepaskan opportunity yg bukan senang nak dapat. tapi penasihat mohor besar aku ingatkan, itu bukan rezeki aku. dan mungkin aku akan hadapi masalah kemudian kalau pun aku berjaya dpt kerja tu, sbb Allah lebih tau apa yang sesuai utk aku. jadi, utk memperbetulkan keadaan, aku berusaha utk memperbaiki diri aku
Fail lesen memandu
hehe, kali pertama ujian memandu aku amik kt kl and aku fail kerana bukit, ceitt.. tapi satu benda yang aku belajar drpd cikgu memandu aku, katanya jpj sayangkan aku, dia taknak bagi lulus kalau aku mmg belum betul2 layak n boleh drive dgn selamat. huuuu... betul la jugak. second time aku amik kt shah alam, kali ni mmg aku practice betul2 smpai ke maghrib. sanggup bawak nota law lagi time tu sbb ada monthly test kt uitm. tapi berbaloi la. practice makes perfect, isn't it? oh wait. to be precise, practice makes permanent! yeah beware of what u are practicing. sekarang dah jadi pemandu competent yang berjaya. siap boleh makan nasik goreng sambil drive. hahaha.. perut haruslah di utamakan :p

Fail bercinta.. huhuhu
kahkahkah.. tetibe topik ni pun tanak ketinggalan. dushh! tapi topik ni takleh cite panjang2 sbb menyeksa jiwa raga dan sanubari, ecewah. dushhh skali lagi! mengada pulak kan tetibe. hahaha.. but one thing for sure, that was the best stepping stone for me. it made me become more mature. for how harsh live throw at you, you really need to be strong! Allah kan ade :)

after all, aku bersyukur dgn setiap kegagalan yang aku hadap, menjadikan aku lebih kuat setiap hari. lebih bersedia, tak perlu takut dengan risiko. risiko mmg bermain dgn probability. high risk high return, low risk low return. cuma kita kene ada plan how to handle the situation should the risk probability materialized. itu kunci kejayaan, yeah! at least dgn setiap kegagalan tu, aku akan jadi biasa dan tak perlu cepat melatah. kan? kann?? hehehe.. orang yang tak pernah hadap kegagalan, mungkin akan jadik sombong dan rasa diri nya yang terbaik. jgn mudah menganggap org yg gagal akan gagal selamanya, yg berjaya akan berjaya selamanya. dunia mungkin tak adil, tapi Allah tak pernah leka, tak pernah tak adil.


nobody likes failure, but it's really a best teacher. indeed!

6 comments:

  1. betul haja, kita pon dah semputttt sgt2 ni
    siap terfikir balik, betul ke keputusan aku dulu nak sambung acca ni?

    kalau lah tahu begini nasib, baik amek master kan?
    uh, tak baik mengeluh la. Setiap kejadian ada hikmahnya *____T

    tapiiiiiiiiiii kita dah semputtttt *fushhhhh*

    ReplyDelete
  2. hahahaha.. kite pun dah nyawa2 ikan dah N. bila repeat kan, mmg rasa sengsara yang amat sbb kene ulang benda yang dah blaja. menci menci.. pas ni tanak repeat lagi, tolong laa LISA WEAVER oiiii... huuuuu T___T

    ReplyDelete
  3. tu la, haja dok mimpi dia aritu kan? sampai luar mimpi pon dok sebut2 nama dia, kahhhh kahhh

    adoiiii lisa, pls la, kami dah semputtttttt sgt2 ni. Dok ulang benda sama, bosan gila ok. Baik cuci poopoo hanan lagi bagus. eh ape punya conclusion da? HAHAHAH~~~ Oh biasalah, dah jadik mak ni, sikit2 anak, sikit2 anak ;p

    Haja amek exam x june 2013 ni? ke sem dpn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakhakhak.. tu la, ntah2 lisa pun malas layan kite, baik layan anak dia kot. kite mimpi lisa weaver pakai tudung. kahkahkah

      Delete
  4. lisa dah convert kah? Kahhhkahhhh ;p

    Haja amek exam june ni ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lambat nak reply, dah siap pegi rumah N dah. hahaha. amik lg la sem ni, harap2 lisa baik hati

      Delete