Monday, November 1, 2010

telur ayam haram?


alkisah pd suatu masa dahulu, aku telah pergi ke pasaraya bersame classmate.. konon nye nk beli barang2 nak masak utk iftar bersama ahli kelas tersayang.. dan sampai satu saat aku dan kwn2 terpisah mencari barang berasingan.. dan di takdirkan aku telah pergi ke bahagian rak yg menempatkan butir2 bakal anak ayam - telur

di saat aku membelek telur2 itu, datang seorang pakcik yg aku pun dah langsung lupa rupa wajah beliau.dgn tersenyum pakcik tu memulakan dialog ringkas...

pakcik           : telur tu tak boleh makan. tak halal
aku                : hah? (muke pelik gila)..knape pakcik?
pakcik           : telur tu takde tanda halal. amik yg ni.. ada tanda halal
                       (sambil mencapai 1 bekas telur yang bertanda 'halal')

lalu pakcik tu dgn yakin nya berlalu pergi meninggalkan aku berseorangan terpinga2 dlm situasi yang amat aneh dgn kepelikan fakta telur yang diutarakan oleh pakcik tersebut.

dan kwn aku pun dtg dan tnya..knape? aku pun citer la scara ringkas. adakah aku yg sgt bodoh smpai tak pernah tahu telur yang takde logo 'halal' adalah = haram? setahu aku ayam yang asalnya halal boleh menjadi haram tanpa melalui proses penyembelihan yg betul dengan menyebut nama Allah yg Esa dgn iman hanya kepadaNya.. tp macamane pulak dgn nasib telur ayam? mcmane buleh jatuh haram pd telur ayam? kalau masak tnpa d basuh kulit telur ayam tu terlebih dulu, mungkin la buleh d kata kn makruh sbb di khuatiri termasuk kulit telur yg bernajis dlm mkanan kite. ish..aneh2..


hmmm..kdg2 manusia mmg suka menyusahkan perkara yg mudah dan memudahkan perkara yg tak sepatutnye d permudahkan. satu lg perkara yg perlu d renungkan oleh kita dlm usia dunia akhir zaman ni.terlalu byk kekeliruan.. smpai yg terang2 salah pun boleh d permainkan..

ehhhhh!..50% halal???
halal pun boleh kire pakai percentage ek?????

No comments:

Post a Comment